Nieuws

Opgelet! Vermindering onroerende voorheffing

16/02/2024

De vermindering op de onroerende voorheffing (in het kort: vermindering o.v.) die in principe geldt voor iedere huurder die aan de voorwaarden voldoet, leidt in de sociale huur maar in een zeer klein aantal gevallen tot een terugbetaling, namelijk in die gevallen waarin die vermindering o.v. hoger is dan de korting die u als sociale huurder al krijgt op de basishuurprijs.

De algemene regel is: als huurder kan u recht hebben op een vermindering van de onroerende voorheffing voor de woning waar u op 1 januari van het aanslagjaar gedomicilieerd bent. Omdat u één of meerdere personen ten laste heeft in uw gezin (toestand 01/01/2021, zijnde kinderen, gehandicapte kinderen en/of gehandicapte volwassenen), wordt de onroerende voorheffing verminderd omwille van deze gezinslast.

Deze vermindering wordt terugbetaald aan de huurder, maar voor sociale huurders geldt een beperking (art. 47 van het Kaderbesluit Sociale Huur), hetgeen logisch is, aangezien u al een korting op de huur toegekend kreeg omwille van diezelfde criteria.

Om te bepalen of u al dan niet recht hebt op een volledige of gedeeltelijke terugbetaling van de vermindering onroerende voorheffing, dient eerst het verschil bepaald te worden tussen de basishuurprijs en de aangerekende huurprijs (zie uw huurberekeningsformulier onder punt 2 – basishuurprijs en onder punt 6 – huurprijs na vergelijking) voor een volledig jaar. Dit bedrag is de feitelijk toegekende korting. Nu zijn er twee mogelijkheden:

1. De vermindering onroerende voorheffing is kleiner of gelijk aan de feitelijk toegekende korting: in dat geval hebt u geen recht op de vermindering onroerende voorheffing.

2. De vermindering onroerende voorheffing is groter dan de feitelijk toegekende korting: in dat geval wordt de feitelijk toegekende korting afgetrokken van de vermindering onroerende voorheffing en heeft u recht op het saldo.

De maandelijkse korting op uw basishuur is op jaarbasis bijna altijd hoger dan de vermindering o.v.: een uitbetaling van de vermindering o.v. zal dus slechts zeer uitzonderlijk plaatsvinden.

Kort samengevat:

Is het bedrag van de vermindering o.v. groter dan de korting die men kreeg op onze basishuurprijs (jaarbasis) dan betalen we het verschil uit.

Is het bedrag van de vermindering o.v. kleiner of gelijk aan de korting die men kreeg op onze basishuurprijs (jaarbasis) dan betalen we niets uit.

WIE RECHT HEEFT OP DEZE VERMINDERING, KRIJGT DIE AUTOMATISCH TOEGEKEND: MEN HOEFT HIERVOOR NIETS TE ONDERNEMEN

 

De huurderskrant

13/02/2024

Al onze bewoners ontvingen deze huurderskrant. 

De huurprijsberekening

24/11/2023

 

Wat verandert er op 1 januari aan de huurprijsberekening

Niet van toepassing op de ingehuurde woningen (de vroegere SVK-woningen)

Het inkomensaandeel

Om je huurprijs te berekenen, kijken we naar hoeveel je gezin op jaarbasis verdient. Dat noemen we het gezinsinkomen. Dat gezinsinkomen delen we door 54, 53, 52 of 51 om je maandelijkse huurprijs te berekenen. In de vroegere berekening deelden we door 55. Als het inkomen hoger is dan de toepasselijke inkomensgrens, maar lager dan 125%, nemen we 1/53ste van het inkomen. Als het inkomen gelijk aan of hoger is dan 125%, maar lager dan 150%, nemen we 1/52ste van het inkomen. Als het inkomen gelijk aan of hoger is dan 150%, nemen we 1/51ste van het inkomen. Het bedrag dat er dan is, gebruiken we voor de verdere berekening van je huurprijs. Zo krijg je nog eventueel een patrimoniumkorting, gezinskorting en een energiecorrectie.

De minimale huurprijs

De minimale huurprijs berekenen we op basis van de marktwaarde van je woning. Die minimale huurprijs moet je minstens betalen voor je woning. Vanaf januari 2024 stijgt die minimale huurprijs met 2%. Vanaf 2025 indexeren we die jaarlijks. Je krijgt een brief in de maand november/december met wat je huurprijs voor 2024 zal zijn.

Neem een kijkje naar onze folder over de huurprijsberekening.

De wachtlijst wordt bevroren vanaf vrijdag 17 november 17u

17/11/2023

Vanaf 18 maart 2024 moet je je online inschrijven via het centraal inschrijvingsregister voor een sociale woning. 

Vooraf aan de lancering van het centraal inschrijvingsregister (CIR) mogen we een bepaalde periode niets meer wijzigen aan de kandidatendossiers. We noemen dit de freezeperiode. Deze freezeperiode zal starten op vrijdag 17 november 2023 om 17u. Hierdoor kan  je tijdens deze periode je dossier tijdelijk niet wijzigen. Er worden ook geen woningen toegewezen.  Tijdens deze periode zullen kandidatendossiers niet meer gewijzigd worden.  We rekenen op jullie begrip.  

Kandidaat-huurders kunnen tijdens de freezeperiode nog inschrijven op papier op basis van een nieuw inschrijvingsformulier. 

Wat kan je nu al doen? 

Bereid je voor om digitaal te kunnen inloggen door ofwel Itsme te installeren of door je identiteitskaart en kaartlezer, samen met je pincode van de identiteitskaart klaar te leggen. 

Voor Itsme: Heb je nog geen itsme account? Maak je itsme®-account aan! 

Een itsme®-account aanmaken is heel eenvoudig via één van de Belgische grootbanken (BNPPF, Belfius, KBC, ING, Hello Bank of Fintro). Biedt jouw bank deze mogelijkheid niet aan? Dan moet je de itsme®-app downloaden en een itsme®-account aanmaken met je identiteitskaart. Hiervoor heb je een kaartlezer nodig. https://www.itsme-id.com/nl-BE.

Voor identiteitskaart en kaartlezer: 

Hou dan je identiteitskaart en PIN-code van de identiteitskaart klaar. Kan je jouw persoonlijke PIN- en PUK-code niet meer terugvinden? Vraag dan je nieuwe codes aan bij je gemeente- of stadsbestuur. Je kan dit best nu al doen, want hier kan enige tijd overgaan. 

https://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/identiteitsdocumenten/eid/aanvraag-pincode/

Je inschrijven voor een sociale woning? Vanaf 2024 online ! 

Vanaf 18 maart 2024 moet je je online inschrijven als je een sociale woning wil huren in Vlaanderen. Je kan dan je inschrijvingsdossier volledig zelf opstarten, digitaal en veilig. Vanaf dan is er namelijk één digitaal webplatform voor alle inschrijvingsdossiers. Het agentschap Wonen in Vlaanderen beheert dit centraal inschrijvingsregister (CIR). 

Heb je recht op een sociale woning? Niet iedereen kan een sociale woning huren. Er zijn een aantal voorwaarden, zoals leeftijd, inkomen, eigendom,… Op www.vlaanderen.be/sociaalhuren vind je alle voorwaarden terug. Je kan ook jouw lokale woonmaatschappij contacteren voor meer informatie. Voor de regio Bierbeek, Boutersem, Leuven en Oud-Heverlee is dit woonmaatschappij Dijledal. 

Aanmelden op het register om een aanvraag te starten of je dossier online over te zetten, heb je itsme nodig of je identiteitskaart + kaartlezer (belangrijk je hebt de pincode van je identiteitskaart nodig). Op www.vlaanderen.be/sociaalhuren vind je heel wat informatie om je te helpen. Er staan handleidingen en video’s die uitleggen wat je moet doen. 

Vrienden, familie, een organisatie die je begeleidt … Iedereen kan je helpen met het centraal inschrijvingsregister. Heb je geen hulp? Dan kan je bij ons terecht.

   
   
   

Welkom

 

Welkom huurders van sociaal verhuurkantoor SPIT en Woonregt

Welkom verhuurders van een woning aan sociaal verhuurkantoor SPIT en Woonregt      

Vanaf 1 juli 2023 werd de werking van Sociaal Verhuurkantoor Spit en WoonregT voor woningen gelegen in Bierbeek, Boutersem, Leuven en Oud-Heverlee overgedragen aan de woonmaatschappij Dijledal.

We heten de huurders en de verhuurders welkom bij Dijledal!

In principe verandert er voor zowel de huurder, als de verhuurder niets. Het contract blijft doorlopen. Er wijzigt niets aan de voorwaarden in het contract. Dijledal treedt volledig in de rechten en plichten van het Sociaal Verhuurkantoor. Als huurder dient u de huur op een ander rekeningnummer te storten. Als verhuurder bezorgt Dijledal vanaf nu de verhuurder de huur, volgt de huurder en de technische problemen verder op en contacteert de verhuurder waar nodig.

Momenteel staat de dienstverlening hierrond nog niet volledig op punt. We zetten ons in om ook deze huurders en verhuurders verder te helpen en een soepele overgang te waarborgen. Bij vragen raden we hen aan om bij voorkeur contact op te nemen via info@dijledal.be. Onze verschillende diensten staan klaar om de vragen te bekijken en te beantwoorden en de ondersteuning te bieden die deze huurders en verhuurders nodig hebben. Op basis van de vragen bouwen we onze dienstverlening ook verder uit.

   

Ons nieuwbouwproject De Drie Kreeften

3/10/2023

Ons nieuwbouwproject De Drie Kreeften is de winnaar van de vierjaarlijkse Architectuurprijs Leuven. De Architectuurprijs Leuven wordt georganiseerd door stad Leuven in samenwerking met de vzw Stad en Architectuur. Een vakjury en een publieksjury maakten op 11 oktober 2023 hun winnaar bekend. Tijdens een publiek scholendebat presenteerde en verdedigde leerlingen van 5 middelbare scholen de finalisten. Ook het aanwezige publiek mochten dan een stem uitbrengen.

"Lees meer over de architectuurprijs op de website van de stad leuven of op https://www.stadenarchitectuur.be/ ".

   
Welkom huurders van sociaal verhuurkantoor SPIT en Woonregt 
Welkom verhuurders van een woning aan sociaal verhuurkantoor SPIT en Woonregt

Vanaf 1 juli 2023 werd de werking van Sociaal Verhuurkantoor Spit en WoonregT voor woningen gelegen in Bierbeek, Boutersem, Leuven en Oud-Heverlee overgedragen aan de woonmaatschappij Dijledal.

We heten de huurders en de verhuurders welkom bij Dijledal!

In principe verandert er voor zowel de huurder, als de verhuurder niets. Het contract blijft doorlopen. Er wijzigt niets aan de voorwaarden in het contract. Dijledal treedt volledig in de rechten en plichten van het Sociaal Verhuurkantoor. Als huurder dient u de huur op een ander rekeningnummer te storten. Als verhuurder bezorgt Dijledal vanaf nu de verhuurder de huur, volgt de huurder en de technische problemen verder op en contacteert de verhuurder waar nodig.

Momenteel staat de dienstverlening hierrond nog niet volledig op punt. We zetten ons in om ook deze huurders en verhuurders verder te helpen en een soepele overgang te waarborgen. Bij vragen raden we hen aan om bij voorkeur contact op te nemen via info@dijledal.be. Onze verschillende diensten staan klaar om de vragen te bekijken en te beantwoorden en de ondersteuning te bieden die deze huurders en verhuurders nodig hebben. Op basis van de vragen bouwen we onze dienstverlening ook verder uit.

   
Vanaf 1 juli zijn we een woonmaatschappij

Vanaf 1 juli 2023 spreken we niet meer over sociale huisvestingsmaatschappij Dijledal of Sociaal Verhuurkantoor SPIT of WoonregT, maar over de woonmaatschappij Dijledal. Concreet betekent dit dat alle sociale woningen binnen het werkingsgebied Bierbeek, Boutersem, Leuven en Oud-Heverlee onder Dijledal vallen.  

Ben je huurder van Dijledal in Bierbeek, Boutersem, Leuven of Oud-Heverlee dan verandert er voor jou helemaal niets.

Ben je huurder van Dijledal in Holsbeek dan verandert er voorlopig niets. Je blijft huren, maar je zal op termijn huren van de woonmaatschappij die actief is op je grondgebied. De overdracht van de woningen moet nog gebeuren. De bevoegde minister heeft de woonmaatschappijen hiervoor tijd gegeven tot eind 2027. Alle bewoners verwittigen we persoonlijk wanneer er wijzigingen zijn.

Taalkennisvereiste

15/02/2023 

 

Sinds 1 januari 2023 is taalkennis van niveau A2 mondeling van het Nederlands vereist i.p.v. niveau A1 voor alle nieuwe huurders. 

Maar wat betekent dit concreet. We sommen via deze informatiefolder alvast de meest gestelde vragen op. 

 

   

Nieuwe huurdersverplichting
inschrijven bij VDAB vóór 1 april 2023

15/02/2023

 

De Vlaamse regering verstrengt de regels voor wie een sociale woning huurt. Vanaf 1 januari 2023 moet je als huurder van een sociale woning je inschrijven bij de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) als je nog niet werkt. Dat heeft de Vlaamse Reging beslist. Via deze informatiefolder geven we alvast een antwoord op de meest gestelde vragen. 

   

Dijledal start met de installatie
van zonnepanelen

 12/01/2023

               

 

In januari start Dijledal met de installatie van zonnepanelen op haar woningen.

We doen dit in samenwerking met ASTER (coöperatieve vennootschap op initiatief van de Vlaamse Vereniging van Huisvestingsmaatschappijen)  en EnergyVision (een bedrijf dat zonnepanelen installeert). Zo willen we met duurzame zonnestroom meewerken aan een beter klimaat én de energiefactuur van onze huurders verlagen. De Bourgeoiswijk in Kessel-Lo Blauwput is de eerste wijk waar we zonnepanelen plaatsen. Na de plaatsing op het dak sluiten we de zonnepanelen aan en laten we de installaties keuren. De betrokkene bewoners informeren we per brief.

Eén beeld zegt meer dan 1000 woorden, daarom heeft ASTER twee animatievideo’s ontwikkeld. De eerste video brengt het volledige installatieproces in beeld. De tweede video gaat dieper in op de vragen: Hoe werken zonnepanelen? Wat is het voordeel voor de huurder? Wat moet de huurder betalen…?  Je kan de filmpjes via deze link bekijken: Wat gebeurt er? https://youtu.be/f1K3e6sc9Sw . Hoe werkt het? https://youtu.be/b1VhmNBf4G8 . Of neem een kijkje op de website van aster.vlaanderen.

Indien je als huurder nog steeds een vraag hebt, kan je bellen naar de ASTER-telefoon op het nummer 03 369 83 53 (dinsdag tussen 9u00 en 12u00, woensdag tussen 13u00 en 16u00, vrijdag tussen 9u00 en 12u00, niet op feestdagen).