Wat met de verzekeringen?

Als huurder van Dijleda hoef je je huurdersaansprakelijkheid voor wat betreft het gebouw niet zelf te verzekeren.  Dijledal heeft voor al haar gebouwen een brandverzekering afgesloten met de volgende waarborgen: brand, storm, hagel, sneeuw- of ijsdruk, glasbreuk, waterschade, natuurrampen, vandalisme, schade aan het gebouw ingevolge van een diefstal of een poging tot diefstal. In de brandpolis is er een clausule voorzien van afstand van verhaal ten voordele van de huurder. Ook is het verhaal van derden (= andere mensen) uitgebreid ten voordele van de huurder. Je betaalt hiervoor een klein bijdrage per maand via de maandelijkse huurlasten. Opgepast! Je blijft als huurder verantwoordelijk en je kan nog steeds zelf aansprakelijk worden gesteld. Bijvoorbeeld wanneer je een schade veroorzaakt door niet correct om te gaan met de installaties in de woning. De verzekeringsmaatschappij zal ook niet tussenkomen in het geval van kwaad opzet.

De verzekeringsmaatschappij zal enkel een tussenkomst verlenen bij een schade aan het gebouw (een materiële schade) van Dijledal. Je bent als huurder verplicht om elke vorm van schade aan het gebouw en zijn installaties te melden aan Dijledal. Wanneer je dit nalaat zal je steeds persoonlijk aansprakelijk worden gesteld voor de herstellingskosten. Hou rekening met de contractueel bepaalde vrijstelling. Dat betekent dat de verzekering enkel tussenkomt boven een bepaald bedrag bij een schadegeval.

Voor de schade aan de inhoud van je woning dien je zelf een inboedelverzekering af te sluiten. De inboedel bestaat uit je eigen goederen in de woning: meubels, schilderijen, tapijten, wasmachine, televisietoestel, … Een inboedelverzekering vergoedt je niet alleen voor de schade aan je bezittingen en je schilder- en behangwerken in het geval van een brand- of waterschade, ze verzekert ook de schade die je bezittingen aan anderen kunnen veroorzaken, bijvoorbeeld wateroverlast bij de onderburen veroorzaakt door een defect aan je wasmachine.

Je kan deze tekst aan je verzekeringsmakelaar of verzekeringsmaatschappij bezorgen zodat zij je kunnen helpen om de juiste verzekering af te sluiten zonder dat je tweemaal voor dezelfde waarborgen betaalt of onvoldoende verzekerd bent.

Als je nog vragen hebt, kan je contact opnemen met de dienst onderhoud en herstellingen (tel. 016 25 24 15).