Ingaande plaatsbeschrijving
Voor je in je woning trekt, maken we samen een plaatsbeschrijving op. Dat is een overzicht van de staat van de woning op het moment dat je ze aanvaardt.
Je krijgt van Dijledal een afspraak voor een plaatsbeschrijving in de woning. Die afspraak vindt plaats op het einde van de maand voor je huurcontract ingaat.
We controleren samen met jou of er al schade is aan de woning. We noteren alle zichtbare gebreken op het plaatsbeschrijvingsformulier en vullen samen de meterstanden in op de formulieren voor de overname van de nutsvoorzieningen.
Je moet als huurder zelf aanwezig zijn bij de plaatsbeschrijving. De kosten voor het opstellen van de plaatsbeschrijving worden aan jou doorgerekend. Ben je de afspraak vergeten? Dan rekenen we je de kosten voor de nutteloze verplaatsing aan.
Als je na de plaatsbeschrijving nog schade opmerkt, breng ons dan zo snel mogelijk op de hoogte. Die gebreken voegen we bij de plaatsbeschrijving. Maar het is niet zo dat deze gebreken automatisch hersteld zullen worden.
Uitgaande plaatsbeschrijving
Na het indienen van de opzeg komt een medewerker van Dijledal langs om de woning te controleren, met het oog op de verdere verhuurbaarheid. Aan het einde van je opzegtermijn maakt Dijledal een afspraak met je voor de uitgaande plaatsbeschrijving. Je geeft dan ook alle sleutels terug.
De woning moet helemaal leeg. Haal alle meubelen, gordijnen… weg. Laat geen afval achter. Zorg dat de woning proper is. Zorg dat alle herstellingswerken gebeurd zijn en dat de woning weer in haar oorspronkelijke staat is.
We vergelijken de uitgaande plaatsbeschrijving met de ingaande plaatsbeschrijving. Op basis van de eventuele gebreken, bekijken we of er extra schade is veroorzaakt en welke kosten jij daarvan moet betalen.
Samen met ons noteer je de meterstanden van de nutsvoorzieningen op de overnamedocumenten. Vul je nieuwe adres in op de overnamedocumenten. Je ontvangt de eindfacturen daarna van je leverancier.
Geef alle sleutels terug aan Dijledal. Het gaat om de sleutels van je woning en eventueel de sleutels van je berging, kelder, ….
Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de afspraak. De kosten voor het opstellen van de plaatsbeschrijving worden aan jou doorgerekend. Ben je niet aanwezig op de afspraak? Dan rekenen we je de kosten voor de nutteloze verplaatsing aan. Als je gewoon de sleutels in de brievenbus van onze kantoor steekt of je woning verlaat zonder afgifte van de sleutels, blijf je verantwoordelijk voor de woning.
Voor de afspraak: Dienst verhuring: 016 25 24 15
Meer info: Dienst onderhoud en herstellingen: 016 22 05 77