1. Ingaande plaatsbeschrijving bij de start van het huurcontract
Voor je je woning betrekt, maakt Dijledal samen met jou een plaatsbeschrijving op. Dat is een overzicht van de staat van de woning (toestand van de vloerbekleding, deuren, kranen, …) op het moment dat je ze aanvaardt.
Je krijgt van Dijledal een afspraak voor een plaatsbeschrijving in de woning. Die afspraak vindt plaats op het einde van de maand voor je huurcontract ingaat.
Dijledal controleert samen met jou of er schade is aan de woning. Dijledal noteert alle zichtbare gebreken op het plaatsbeschrijvingsformulier. Samen worden de meterstanden ingevuld en wordt er gezorgd voor de formulieren voor de overname van de nutsvoorzieningen. Bezorg de overname-documenten zo snel mogelijk aan een energieleverancier naar keuze.
Je moet als huurder zelf aanwezig zijn bij de plaatsbeschrijving. De kosten voor het opstellen van de plaatsbeschrijving worden aan jou doorgerekend. Ben je niet op de afspraak? Dan rekent Dijledal je de kosten voor de nutteloze verplaatsing aan.
Als je na de plaatsbeschrijving nog schade opmerkt, breng Dijledal dan zo snel mogelijk op de hoogte. Die gebreken zal Dijledal aan de plaatsbeschrijving toevoegen of nog komen herstellen.
2. Uitgaande plaatsbeschrijving bij het einde van het huurcontract
Na het indienen van de opzeg komt een medewerker van Dijledal langs om de woning te controleren, met het oog op de verdere verhuurbaarheid. De huurder krijgt dan informatie van wat hij of zij nog dient te herstellen. Aan het einde van je opzegtermijn maakt Dijledal een afspraak voor de uitgaande plaatsbeschrijving.
De woning moet helemaal leeg zijn. Haal alle meubelen, gordijnen, traplopers, verlichting,… weg. Laat geen afval achter. Zorg dat de woning proper is. Haakjes in de muur en boorgaatjes moeten worden weggewerkt en gedicht. Zorg dat alle herstellingswerken gebeurd zijn en dat de woning weer in haar oorspronkelijke staat is.
Dijledal vergelijkt de plaatsbeschrijving bij intrede met de plaatsbeschrijving bij vertrek. Op basis van de eventuele gebreken, bekijkt Dijledal of er extra schade is veroorzaakt en welk aandeel jij daarvan moet betalen.
Samen met Dijledal noteer je de meterstanden van de nutsvoorzieningen op de overnamedocumenten. Vul je nieuwe adres in op de overnamedocumenten. Bezorg de overnamedocumenten aan je leverancier. Nadien ontvang je de eindfacturen hiervan.
Geef alle sleutels terug aan Dijledal. Het gaat om de sleutels van je woning en eventueel de sleutels van je berging, kelder, brievenbus,….
Zorg ervoor dat je aanwezig bent op de afspraak. De kosten voor het opstellen van de plaatsbeschrijving worden aan jou doorgerekend. Ben je niet aanwezig op de afspraak? Dan rekent Dijledal je de kosten voor de nutteloze verplaatsing aan. Als je de sleutels in onze brievenbus steekt of je woning verlaat zonder afgifte van de sleutels, blijf je verantwoordelijk voor de woning.
Voor de afspraak: dienst verhuring: 016 25 24 15
Meer info: dienst onderhoud en herstellingen: 016 22 05 77